DLACZEGO LUBISZ TRÓJBÓJ A TWÓJ KOLEGA JEST KROSFITEREM

Efekty Twojego planu treningowego zależą od połączenia pewnych schematów oraz indywidualizacji. Poprzez schemat rozumiem pewne koncepcje, które zostały wymyślone już dawno temu i nie ma powodu wymyślać koła na nowo. Wiele metod treningowych ma tą samą lub podobną bazę wyjściową, natomiast przebieg metody nieco się różni. Aby plan treningowy był lepszy dla konkrentego Atlety, musimy go zatem w jakiś sposób zidywidualizować.

Jak to zrobić?

To zależy. Możemy wziąć pod uwagę staż sportowca, wiek, płeć, cel jednostki treningowej, cel mikrocyklu, etap sezonu lub specyfikę jego dyscypliny. Jednym z ciekawych czynników, na który warto zwrócić uwagę jest neurotyp zawodnika.

Czym jest neurotyp?

Nasz układ nerwowy jest najważniejszy. W dużym uproszczeniu jest on zbudowany z neuronów i jego głównym zadaniem jest przenoszenie impulsów. Rozprzestrzenianie się tych impulsów jest możliwe dzięki neurotransmiterom. Możemy je podzielić na:

POBUDZAJĄCE

  • Dopamina
  • Adrenalina
  • Glutaminian

NEUTRALNE

  • Acetylocholina

HAMUJĄCE

  • Gaba
  • Serotonina

Każdy z nas będzie miał jeden dominujący neurotransmiter. Będziemy na niego bardziej podatni, natomiast nie wyklucza to pracy innych. Możemy zatem wprowadzić pewien podział na 5 neurotypów:

  • 1A-DOPAMINA
  • 1B-ACETYLOCHOLINA
  • 2A- ADRENALINA
  • 2B-GLUTAMINIAN
  • 3-GABA/SEROTONINA

TYP 1A DOPAMINA

Są to osoby czułe na dopaminę. Zatem nie wydzielają jej zbyt dużo. Głównym neuroprzekaźnikiem hamującym jest gaba. W przypadku tych osób nie stosujemy treningów z dużą objętością. Są to osoby cechujące się wysokim poziomem energii, bardzo zmotywowani na sukces i kochający rywalizację. Typowy krosfiter, który musi się z kimś ścigać. Ich chęć bycia liderem oraz duży temperament sprawiają, że źle znoszą krytykę.

TYP 1B ACETYLOCHOLINA

Idealni sportowcy charakteryzują się właśnie tym typem. Są to osoby czułe na dopaminę i acetylocholinę. Głównym neuroprzekaźnikiem hamującym jest tutaj serotonina. Osoby te mają świetną pamięć, doskonałą koordynację oraz łatwo przychodzi im nauka nowych ruchów. Zazwyczaj są to atleci bardzo zwinni, szybcy i eksplozywni. Lubią różnorodność treningową.

TYP 2A ADRENALINY

W tym typie neuroprzekaźnikiem nakręcejącym jest adrenalina, natomiast hamującym acetylocholina. Osoby te lubią dużą zmienność treningową, znoszą całkiem dużą objętość. Charakteryzują się wysokim tętnem spoczynkowym oraz ciekawą zdolnością, jaką jest łatwość radzenia sobie podczas postów żywieniowych. Można ich również nazwać „social chameleon” ponieważ szukają oni akceptacji u innych i starają dostosować się do środowiska.

TYP 2B GLUTAMINIAN

U osób czułych na glutaminian hamującym neuroprzekaźnikiem będzie serotonina. Uwielbiają czucie mięśniowe, są to typowi kulturyści. Tolerują dużą objętość, jednak nie zbyt dobrze reagują na ćwczenia neurologiczne np. ćwiczenia dwubojowe. Są to osoby emocjonalne, empatyczne i słabo reagują na porażkę.

TYP 3 GABA/SEROTONINA

Ten typ ma mało neuroprzekaźników hamujących. Jeśli więc taka osoba się nakręci to ciężko jej będzie wyjść z tej sytuacji. Bardzo dobrze sprawdzą się zatem treningi nad nowym wzorcem ruchowym, gdzie będzie dużo mobilizacji. Ludzie z tym typem potrzebują bezpieczeństwa treningowego. Lubią podążąć przygotowanym planem oraz skupiają się mocno na detalach. Zarówno 1A, jak i 3 typ nie będą się dobrze odnajdywać w konwenansach społecznych tak jak typ 2A. Typ 3 będzie introwertyczny, natomiast typ 1A ekstrawertyczny.

Podsumowanie

Każdy układ nerwowy jest dostosownay do trochę innych zadań treningowych. Dlatego część osób miłuje się w trójboju, inni w cross treningu, a jeszcze kolejni w kulturystyce. Każdy z nas nigdy nie będzie tylko i wyłącznie jednym rodzajem neurotypu. Ludzie są zbyt skomplikowani i zawsze jest to połączenie kilku. Niemniej jednak to jeden będzie tym wyróżniającym się. U każdej osoby działają wszystkie neuroprzekaźniki, lecz z inną intensywnością. Neurotyp może się zmieniać pod wpływem rodzaju treningu czy żywienia, ale też pod wpływem Twoich doświadczeń.

Powrót do góry